A dutch language newspaper, De Zuid Afrikaan, starts in opposition to the sa commercial Advertiser

:)


Download 66.29 Kb.
Date conversion10.07.2018
Size66.29 Kb.
1800


  • Slave dealers and sole printer to Cape Colony's Governor Sir George Yonge, Alexander Walker and John Robertson, launch the South African media industry. Their English/Dutch Cape Town Gazette and African Advertiser/Kaapsche Stads Courant en Afrikaansche Berigter appears on 16 August. However Yonge is soon dismissed and after 13 months the Government take over all printing in the Colony, including that of the Cape Town Gazette.

1820's

  • Papermaking first attempted in South Africa by Ydlington, in Grahamstown. He attempts to produce curling paper for the Regency hair styles then in fashion. During the 1860's paper is made from Cape palmiet (a stiff water plant) and in the 1870's Natal settlers make writing material from local papyrus.

1824

  • The second attempt at producing an independent Cape Colony newspaper is undertaken by George Greig with his SA Commercial Advertiser, published 7 January. Of the eight page newspaper, four were advertisements. After 18 issues confrontation between the Governor, Lord Charles Somerset, and the proprietors on the issue of pre-publication censorship resulted in its being banned and the presses sealed - an action familiar to later generations of newspaper proprietors.

1828

  • Press Ordinance made law in the Cape Colony. This provides a measure of press freedom greater than that enjoyed in more modern times.

1830

  • A Dutch language newspaper, De Zuid Afrikaan, starts in opposition to the SA Commercial Advertiser.
  • Graham's Town Journal is first published. In 1920 it merged into the Grocotts Daily Mail (a freesheet established May 1870). It is published today as the Grocotts Mail, making it the newspaper with the oldest antecedents.


1837

  • Umshumayeli Wendaba, the first Black language (Xhosa) newspaper is published by Methodist missionaries. It lasts until 1841.

1844

  • Natal's first newspaper, De Natalier, appears.

1845

  • Port Elizabeth's Eastern Province Herald appears for the first time as a weekly.

1846

  • The Natal Witness is launched in Pietermaritzburg as a bilingual weekly newspaper, but later an English daily. It is the last privately owned daily newspaper in South Africa when in XXXX 2000 it sells 50% ownership of the title to NasPers group. Management of the publication remains with the previous shareholders.

1850's

  • The first Transvaal newspaper, De Oude Emigrant, printed in Dutch, appears.

1854

  • The Free State's first newspaper - The Friend of the Sovereignty and Bloemfontein Gazette, later to become The Friend of the Free State and then in 1902 The Friend - is published in both Dutch and English. The publication lasts until 1985.

1857

  • The Cape Argus is born, one of early South Africa's most influential newspapers. It is the first to use telegraph facilities.

1862

  • Indaba, the first newspaper to come out in Black vernacular as well as English, appears.

1866
  • The Argus Printing and Publishing Company is formed as a public company. Among its original subscribers is Cecil John Rhodes. It remains the pre-eminent independent media owner right into the 1990's.


1874

  • The first important Transvaal newspaper, Die Volkstem, starts in Pretoria. Originally produced in Dutch, in 1922 the paper switches to Afrikaans and in 1951 it closes.

1876

  • The Cape Times is launched, South Africa's first newspaper to come out as a daily. Die Afrikaanse Patriot, the first Afrikaans-language, or as it was called, Cape Dutch, newspaper appears.

  • The first newspaper edited by Africans for Africans appears, Isigidimi Sama Xhosa, published by Lovedale Press, a Presbyterian missionary printer.

1878

  • The Natal Mercantile Advertiser, later to become The Daily News first appears.

1882

  • The Newspaper Press Union (NPU) is established.

1884

  • Imvo Zabantsundu, the first Black owned and controlled newspaper appears under editor John Tengo Jabavu. Meaning 'black opinion' and published in Xhosa out of King William's Town, Jabavu's main aim was to lead the 'Xhosa people out of the mists of darkness.' Purchased by Perskor in 1960, the title languished for years and effectively closed before the Perskor/Caxton merger of 1998.

1887

  • The printing press of the Eastern Star, a Grahamstown newspaper, is moved to Johannesburg on ox wagon and renamed the Star. There are already seven journals in the town. In 1889 it expands from a thrice weekly to daily.

1890
  • Eugene Marais, of Soul of the White Ant fame, becomes editor of Land en Volk, the only Pretoria newspaper to oppose President Kruger. He is 19 years of age. A year later he became co-owner and soon after its sole proprietor.


  • President Paul Kruger of the Transvaal awards a papermaking monopoly to Fitzherbert Despard of Johannesburg. There is no record that he made any use of it.

  • The minutes of the Newspaper Press Union's 6th congress discusses the problem of 'standing advertisements received from home and foreign advertising agents and from space salesmen who not only bargain for tariffs as low as one penny per inch but then still deduct exorbitant commissions'. The Congress agrees to adopt a minimum tariff of nine pence per column inch, no reductions for repeats and a discount of up to 25% at the discretion of the proprietor. Commissions of up to 40% are known, with no service other than booking space.

1891

  • The antecedent of SA Mining and Coal, Gold and Base Minerals is published, making it the oldest specialist publication in South Africa. It is now owned by Johnnic Publishing.

1898

  • Special interest titles arrive early in South Africa. Amongst others in 1898 there is South African Photographer and in 1909 South African Wheels covering motoring, cycling and roller skating, the latter a very popular pastime at the turn of the century. South African Wheels, like many titles to follow, does not last long - two issues only.

1902

  • The Rand Daily Mail is launched by Harry Freeman Cohen, its editor the war correspondent and later fiction writer Edgar Wallace. In 1904 it is taken over by Abe (later Sir Abe) Bailey.

1903
  • Ilanga Lase, the English/Zulu newspaper starts in Natal under John Dube, a participant in the meeting to establish the South African Native National Congress the previous year. Inkatha Freedom Party (IFP) controlled Mandla-Matla Publishing become its proprietors in April 1987, after many years under the Argus banner.


1906

  • The Sunday Times first appears, February. The newspaper, together with the Rand Daily Mail, is the founder of popular journalism in South Africa. The two work in close association with each other - until 1959 it is a condition of employment at the Rand Daily Mail that employees work for one day a week at Sunday Times. It enables the Sunday Times to launch with a permanent editorial staff of just two. By 1939 permanent staff members has increased to five. However the two newspapers are not in the same company until 1939, when Sunday Express is purchased from I.W. Schlesinger.

1910

  • The Argus, the Rand Daily Mail and the Cape Times form partnership with the British news agency Reuters to establish a local agency. It is succeeded in 1939 by the South African Press Association.

1911

  • Farmer's Weekly first appears.

1912

  • The first woman's title appears - South African Lady's Pictorial and Home Journal.

1915

  • Die Vaderland starts in Pretoria. In 1931 it is taken over by a new company, Afrikaanse Pers Beperk, and supports General Hertzog in his coalition Government, and later the fusion with the United Party Government.
  • Dr D.F. Malan, a Dutch Reformed Church Minister, edits a new daily newspaper, De Burger (later Die Burger) and leads a new party, the Nationalists. The party has trouble raising the capital for its newspaper, and cannot find a printer to print De Burger. However, the company formed to publish De Burger, Nasionale Pers Beperk (now the NasPers group), buys second-hand equipment previously owned by the Cape Times and used to print the Transvaal Leader. 85 years later, in 1998, Die Burger overtakes the Cape Argus to become the largest selling newspaper in the Western Cape.


1916

  • Huisgenoot, the success story of the 1980's, is launched by Nasionale.

1917

    • Die Volksblad is launched as the Orange Free State's Nationalist's newspaper. It becomes a daily in 1925.

1919

    • Nasionale launch Landbouweekblad in competition to Farmer's Weekly.

1932

    • Bantu World, the predecessor of The World (1955), Post Transvaal (1978) and ultimately Sowetan (1981), is founded.

1934

    • The Sunday Express is launched by Arthur G. Barlow with a very limited financial base. It is printed in Pretoria by Ons Vaderland, and the editorial staff drove to Pretoria in one car to put the newspaper to bed. A new backer is found in 1935 - I. W. Schlesinger - who controls the African Broadcasting Company. He relaunches Sunday Express in Johannesburg and starts the Sunday Tribune in Durban, and in 1937, daily editions of each. As war looms, the Rand Daily Mail, Sunday Times and Argus groups buy out all Schlesinger's interests, in April 1939. The Sunday Times gets Sunday Express, Argus gets Sunday Tribune and Daily Express. The later was promptly closed down as it competed with the Star. CONFIRM

1937

    • Dr H.F. Verwoerd, previously professor of sociology at Stellenbosch becomes the first editor of a new Johannesburg morning newspaper Die Transvaler which is born "from the political need of the National Party to have a newspaper in the Transvaal to put forward its views".

1939


    • The take-over of I.W. Schlesinger's Sunday Express by the consortium of Rand Daily Mail Ltd and Sunday Times Syndicate Ltd requires a company to own all three titles. Because the directors could not agree on the inclusion of Rand Daily Mail or Sunday Times in the new name, the company is called Sunday Express Ltd. It is based in a building at the corner of Main and Mooi streets in Johannesburg - its home for many years. In 1965 the company becomes South African Associated Newspapers (SAAN), in 1987 to Times Media Ltd (TML) and in 2001, Johnnic Publishing. The Sunday Express is to close for the duration of the war. Rand Daily Mail and Sunday Times are allowed to continue.

1940

    • Wartime measures to conserve newsprint include imposing a maximum size of advertisements to 8 inches by 2 columns. Ink is saved by limiting the overall degree of blackness in an advertisement and by banning reverse tints and reverse-outs.

1947

    • Marius Jooste, the advertising manager of Die Vaderland, resigns and helps start Dagbreek, a Sunday newspaper. Avowed to be politically independent, the publication is financed by English business and mining capital. By 1951 many of the shares are in the hands of the Transvaal Nationalists and Dagbreek becomes more openly Nationalist supporting.

1948
    • Reader's Digest opens up in South Africa by distributing the British version of the title as a South African advertising edition, later as a separate editorial edition. It remains a subsidiary of the USA company through all the apartheid years. The exchange rate forces the sale on 1 January 1999 of 15 year licence to market the title and other products in SA to Heritage Foundation, a JSE listed company. Local ad managers get to high positions in the Digest organization: Henry van Wyk gets to UK Advertisement Manager, David Beattie gets to Advertisement Director Global and Gavin Murray to European Advertising Sales Director. Famous ex-Digesters include Noel Coburn (Caxton) and Dick Reed (MediaShop chairman).


1949

    • Capro - the organization handling the advertising for the bulk of the country's weekly newspaper - starts operations. Capro is an acronym of Central Advertising and Public Relations Office.

1951

    • African Drum is founded by Jim Bailey. West African and East African editions are later launched which have a larger circulation that the South African edition. Bailey is son of Sir Abe Bailey, previously major shareholder of Sunday Express Ltd (later SA Associated Newspapers) whose trust still holds control of the group. In 1994, the title, now named Drum and part of Bailey Publications, is sold to NasPers and relaunched. In XXXX frequency is increased from monthly to weekly.

1956

    • Bona is launched. This magazine together with Drum gains a virtual monopoly over the Black magazine sector for the next 20 years.

1957

    • Car Magazine founded by Ramsay Son & Parker.

1959

    • Financial Mail launched by the UK Financial Times (50%), SA Associated Newspapers (SAAN, later Times Media and then Johnnic 40%), Rand Daily Mail editor Laurence Gandar (5%) and SAAN MD Henri Kuiper. The title became fully owned by SAAN in the mid 1970's when Financial Times sold its stake for R180,000. Financial Times returned to ownership in the 1990's when via Pearson, it became 50% owner of BDFM (Business Day and Financial Mail) with Times Media.

1962
    • Dei Afrikaanse Pers Beperk attempts to produce a Sunday newspaper in competition to Dagbreek. They fail and being in financial difficulties the company merges with Die Vaderland to prevent a takeover by the Argus or Nasionale. The new company, Afrikaanse Pers (1962) Beperk results.


1963

    • The country's first magazine gravure printing system is introduced by Nasionale Pers.

1964

    • The Sunday Express Ltd (later South African Associated Newspapers, then Times Media and Johnnic) together with the Argus Group (now Independent Newspapers) enter into a 50/50 arrangement to publish a new Sunday newspaper, the Sunday Chronicle. The newspaper is to compete against the Sunday Times, a property of the Sunday Express! The newspaper is published from April 1964 to October 1965.

1965

    • Fair Lady is first published and becomes the standard for women's titles in generations to follow. Publisher is National Magazines (NasPers). Founded in 1915, it is their first English title. (CHECK) Notable editors include Jane Raphaely (1965-1983) who leaves to start the SA edition of Cosmopolitan, and Dene Smuts (1983-1987) who ends up in Parliament.

    • The Cape Nationalists launch a new Sunday newspaper, Die Beeld, in the Transvaal.

1966

  • The Sunday Times launches Business Times, on 25 September. The eight-page section is based on the London Times Business News and suggested by the then Sunday Times business editor, Stephen Mulholland. It does so well that it becomes a separate supplement and the single most important advertising revenue source for the newspaper. Mulholland becomes editor of Financial Mail in June 1979 and Editor-in-Chief of Business Day. In April 1986 he becomes Managing Director of South African Associated Newspapers (SAAN) and leads the team that turns around the company.

1971


  • Afrikaans Sundays Die Beeld and Dagbreek, owned respectively by Nasionale and Perskor merge to from Rapport, a 50:50 venture between the two adversaries.

1972

  • Black women's title True Love launches. It joins Drum at Bailey Publications.

  • The South African edition of the Reader's Digest carried the first scratch and sniff advertisement - a technology that imbeds micro-fragrance in ink.

1974

  • Nasionale Pers launches its first morning newspaper in the Transvaal, Beeld, on 16 December.

1976

  • The Citizen, an English language tabloid daily is founded ostensibly by Louis Luyt. It is later established that the funds had come from the Department of Information. The Citizen is then sold to its printers, Perskor.

1977

  • The World, a Johannesburg newspaper for blacks is banned. This results in proprietors The Argus Group launching a replacement, Post Transvaal, the following year.

1978

  • Following the banning of the World the year previously the Argus Group launch Post Transvaal.

1979

  • Finance Week comes out as independent competition to Times Media's Financial Mail.

1980

  • Checkers Value launched as a monthly distributed through Checkers supermarket, September. Later the title is bought by NasPers as renamed Woman's Value. CHECK WHEN An Afrikaans version, Dit, is launched 21 years later in 2001.

  • Style magazine's first issue appears.


1981

  • Sowetan launches. Argus Group utilise the name of a free community newspaper as the vehicle to succeed Post Transvaal when the Government was about to close the newspaper. The Post Transvaal is successor to the World, which was banned in 1977.

  • Leadership founded by editor Hugh Murray. In XXXX the title, which is circulated to South Africa's private and public sector leaders, is bought by New Africa Media (Sowetan) as its first magazine.

  • Martin Creamer starts Engineering News, Friday 13 March. The tabloid title is issued fortnightly at first, then weekly. It converts to A4 format in its first issue of 2000, mining news being spun-off into a separate title in 1995. Engineering News wins awards for editorial excellence in virtually every year of its existence. Creamer, an investigative journalist on the Info Scandal at Sunday Express and at Sunday Time's Business Times, starts the company using borrowed furniture and office and no capital but establishes a cash flow from his first issue.

  • Maister Directories, publishers of the Yellow Pages, is established.

1983

  • The Beeld (Nasionale) versus Transvaler and Vaderland (Perskor) circulation scandal comes to a head. Beeld gets sole control of the Johannesburg and Pretoria morning markets, Die Transvaler moves to Pretoria as an afternoon newspaper, Vaderland stays in Johannesburg as an afternoon newspaper. Perskor's Pretoria newspaper Oggenblad (morning) and Hoofstad (afternoon) are axed. Advertisers get some R1,3 million in compensation for falsified circulations.

1984
  • The first South African edition of Cosmopolitan hits the streets mid-February. EXPAND


  • Nasionale Pers invest in Black publishing with the takeover of Bailey Publications - Drum, True Love and the Sunday City Press.

  • The Argus Group launches Sunday Star. The Saturday edition of The Star is changed from an afternoon to a morning, and pushes for estate agency advertising, a move which precipitates the closure of South African Associated Newspapers' (SAAN) Sunday Express the following year.

1985

  • Mounting losses forces South African Associated Newspapers to close the Rand Daily Mail and the Sunday Express. The company sells many assets, including property and large printing presses. A joint arrangement is entered into with the Argus Group to form the Newspaper Printing Company to print the Star and a new title to be born out of the Rand Daily Mail, Business Day, using the Star's presses. SAAN is to formally change its name to Times Media Ltd in 9 March 1987. In 2001 it becomes Johnnic Publishing.

  • The Friend, the Orange Free State's only English language daily, closes down.

  • Durban's newspapers, the evening Daily News (Argus Group) and the morning Natal Mercury (Robinsons) are merged into one company, Natal Newspapers, which combine printing, distribution, advertising, marketing and administrative functions of the two papers.

  • Ex-Rand Daily Mail staffers set up the independent newspaper, the Weekly Mail. It quickly runs into trouble with the Government, including a threat of seizure of its first issue.

1986

  • Cape Town's Argus (Argus Group) and Cape Times (Times Media) rationalize operations. The Cape Times sell its building and moves its staff into the offices of the former which takes over circulation and administrative functions.

1987


  • Nasionale (now Media24) launch You, an English version of the massively successful weekly Huisgenoot, and Afrikaans news and culture magazine Insig. Republican Press (now Caxton Magazines) launch People.

1988

  • Jane Raphaely launches the new look Femina, February. The name was previously owned by Republican Press (now Caxton Magazines)

  • After almost 75 years of newspaper publishing, the title Die Vaderland becomes a local Afrikaans/English weekly servicing the near and far East Rand. Perskor makes Die Transvaler its Afrikaans flagship with Johannesburg and Pretoria editions.

1989

  • Ramsay Son & Parker launch travel magazine Getaway. The idea is sparked by a complimentary comment that Bill Taylor of Firestone made of an unusual travel article in Car Magazine. Alan Ramsay thinks if readers and advertisers are interested in such editorial then there may be a market for a magazine featuring off-the-beaten track and adventure destinations.

  • Complete Golfer launches. The title is sold to Ramsay Son & Parker in 1996.

1990

  • The Daily Mail, a daily edition of the alternative newspaper, the Weekly Mail, is launched and closes shortly afterwards.

1994
  • Irish company Independent Newspapers Plc buys 31% of the Argus Group, publishers of the Star, Cape Argus, Daily News, Pretoria News and a number of important weekly newspaper titles, February. Owners of Argus, JCI, debate whether to sell to an Irish company, whether it is politically acceptable. However Henry Kissinger introduces Independent boss Tony O'Reilly to Nelson Mandela shortly after the latter's release from prison and hosts him for a weekend in his Dublin home. When O'Reilly jets in he has tea with Mandela before meeting with Argus. It sways their decision. He pays R125 million and renames the company to Independent Newspapers. The new company is unbundled from shareholding of Times Media Ltd, M-Net, CNA, Caxtons/CTP and Maister Directories (Yellow Pages). On 1 May 1997 its regional subsidiaries are renamed: Gauteng Newspapers becomes Independent Newspapers Gauteng, Natal Newspapers becomes Independent Newspapers KwaZulu-Natal and Cape Newspapers becomes Independent Newspapers Cape. The Irish company later increases its ownership to 55% and by March 1999 it holds 76%. Independent Newspapers Plc then buys-out minority shareholders and delists the company. EXPAND


  • Homeless Talk launches in April, homeless people provide editorial and earn a living by selling the newspaper on the streets of Johannesburg.

  • Longevity, the USA health, fitness and anti-aging magazine is launched in South Africa by General Media. It becomes a Times Media (later Johnnic) title in 1996.

  • AdVantage, an advertising industry news and comment title, is launched by Platinum Publications (later incorporated into Primedia) under editor John Farquhar. A constant thorn in the conscience of the creative and media industry (in 1999 the Creative Directors Forum propose dumping copies of the publication at the door of the office of the CEO of Primedia), Farquhar has been co-owner of a major Cape Town advertising agency, media representative at Nasionale (now Media24) and Republican Press (now Caxton Magazines) and editor of MarketPlace.

1995

  • Business Report, a daily business news supplement in The Star (Johannesburg), Cape Times (Cape Town), The Mercury (Durban) and Pretoria News (Pretoria) launched by Independent Newspapers (INC), March. Business Report replaces business pages created by the individual newspapers. Saturday and Sunday variants follow in October 1998 using other titles owned by Independent.

  • Independent Newspapers and Caxton dissolve its partnership in Newspaper Marketing Bureau (NMB), end January. Independent Newspapers launch their own sales arm, The INC. Caxton continue with NMB for their own and other media owner's titles.

  • Golf Digest SA launches, October; publisher is Touchline, a NasPers company. The SA edition is the 17th edition outside of the USA and claims to be the worlds largest selling golf magazine.

1996


  • South African edition of Elle launched, March, by Times Media's (later Johnnic) Magazine Division in association with French publisher Hachette Filipacchi Presse. The company launches its 2xpa freestanding supplement, Elle Man, a year later. EXPAND

  • NasPers builds a new printing plant in Cape Town, investing R215 million. First magazines come out in August 11 months after building operations commence.

  • Personal Finance, a syndicated supplement in Independent Newspapers' Saturday Star, Pretoria News Weekend, the Saturday Paper and Saturday Star, launch 2 March.

  • Soccer fanzines are introduced to South Africa: Independent Newspapers launch Amakhosi, a quarterly magazine for supporters of Kaizer Chiefs club, end March. MORE....

1997

  • The South African Broadcasting Corporation (SABC) together with Creative Publishing launch Radio & TV Talk, February. Initially open to 11 sponsors only, the A5 format title with a circulation of 1 million plus, is later opened to regular advertisers.

  • Men's Health launched by Touchline, a NasPers company, May. Launched in 1988 in the USA by Rodale Press (where, with a circulation of over 1.3 million per issue, it appears on Capell's top 10 circulating list three years in a row), the South African edition follows the UK, Germany and Mexico. Local editor is Paul Kerton, previously SA editor of Playboy at Times Media.
  • International woman's title marie claire starts a South African edition in June through Perskor's Republican Press (later Caxtons) under editor Pnina Fenster. The local edition is the 26th international edition of the title founded in France in 1937.


1998

  • Sunday World, a joint venture between Times Media Ltd (now Johnnic) and New Africa Publications (now XXXXX), launches 7 March. The broadsheet newspaper under editor Fred Khumalo is distributed primarily in Gauteng, Mpumalanga, North West and Northern Provinces.

1999

  • Sportsday, a daily sports newspaper, is launched by Times Media (now Johnnic) in March. It closes in September after failing to secure sufficient circulation or advertising.

  • Business Day, published Monday to Friday, adds an additional dimension when it delivers to its home subscribers the weekend edition of the UK Financial Times, September (Business Day is 50% owned by UK publisher Pearson, owners of Financial Times).

  • NasPers starts RCP Media to contain its weekend titles Rapport and City Press, May. (Rapport had been previously been owned jointly by NasPers and Perskor but on the gaining of control of Perskor by Caxton Printing & Publishing, NasPers had acquired 100% of the title.) A new printing works is established to print the Gauteng editions of both titles.

  • The Reader's Digest Association, in South Africa since 1948, sells a 15 year licence to market the title and other products in SA to Heritage Foundation, a JSE listed company, 1 January.

  • New SA editions of men's international magazine titles include FHM, a joint venture between British publisher Emap and National Mags (NasPers), and GQ from Conde Naste Independent, both in November. Maxim starts April the next year but fails to get going after its first few issues.

2000
  • Shape, loosely a woman's Men's Health, launches, September. Publisher is Touchline.


  • Print Media SA's member associations the Magazine Publishers Association (MPA) and Specialist Press Association (SPA) merge to form the Magazines South Africa, June. The new organization represents the interests of more than 180 publishers and over 600 titles in 3 chapters - consumer, business to business and custom publishing.

2001

  • Media24: Magazines (NasPers) launches Dit, an Afrikaans version of Woman's Value, September. It is 21 years to the month since the launch of Woman's Value.

Alchemy

  • 1995: XXXX. Your Baby is born, and with it Alchemy Publications. Your Pregnancy follows in XXXX 1997. Third title, the Afrikaans language Ons Baba, with content similar to Your Baby, is launched in August 1999. In 1998, after becoming experts in the field of pregnancy and parenthood, founders Eric Watson and Caron Roebert become parents. NasPers buys a 50% share in XXXX.

Avonwold

  • 1969 or so: launched. 1998 or so, bought by TML (now Johnnic), 2000 absorbed into Johnnic's Magazine division.

BDFM

  • Early 1997: BDFM Times Media Ltd (now Johnnic) strikes a deal with UK group Pearson, selling 50% of the financial media Business Day, Financial Mail and African Business Channel (producer of business TV programme Business Tonight, and later Summit TV) for RXXXXX. Pearson, via its subsidiary Financial Times, were instrumental in the creation of Financial Mail in 1959. Managing director is Allan Greenblo, who was founder and first editor of Finance Week, the implacable foe of Financial Mail.

Daily Dispatch


  • 1999: Times Media (now Johnnic) sell 30% of its 100% shareholding to black empowerment consortium Isivuno (Pty) Ltd for R15 million.

Intelligence Publishing

  • XXXX: Martyn Samuels starts Intelligence Publishing, publishers of e-business title Intelligence. In March 1997 Primedia buys 70% of the group, with Samuels later becoming CEO of Primedia Publishing Division. XXXX: Intelligence is renamed Business 2.0 Titles .Net, PC Format, Official SA Playstation Magazine, Web Showcase launched. XXXX 2001 Intelligence announces a buy back of its shares and reverts to an independent publisher.

Johnnic Magazine Division

  • A second title, adventure sport magazine Out There, launches November 1995. In September 2001 it is converted to an annual XXXXXX. In March 1996 it adds the SA edition of Elle. Also in 1996 the rights to the SA edition of health, fitness and anti-aging title Longevity, previously started in 1994 by SA by General Media, are acquired, the first TML issue being XXXX In July 2001 Johnnic decide to consolidate all magazine and business publishing interests into Johnnic Magazine Division. This involves the merging of Johnnic Magazines, Johnnic Business Division (formerly TML Trade Publishing, and before this, Thomsons, which includes titles from Avonwold Publishing) and MIMS, the specialist medical publisher. Division director is Gizelle Wertheim-Ames.

Johnnic
  • Late 1996: the National Empowerment Consortium (NEC) buys control of Johnnic, which in turn owns 43% controlling interest in Omni Media Corporation. Onmi effectively owns 92% of TML. This results in TML becoming SA's first major black-controlled publishing house. Cyril Ramaphosa, one time union activist and African National Congress (ANC) negotiator, becomes chairman. Seven of the first 11 directors appointed are black.


  • April 1997: Thomson Publications becomes TML Trade Publishing

Penta

  • 1990's: Independent buy Penta, and enter into protracted legal battle with Caxton, who enforced a deal made with the old Argus regime to forgo magazine publishing. XXXX: Big Screen. 1996 or so: Health & Racquet member publication MegaLife, under editor Alice Bell (later editor of Fair Lady). 1998: 1 March Penta control taken by Pearl Mashabela, the second lady to head a significant publishing group, and the first black lady. As Pearl Luthuli she edited True Love in the 1980's. Tribute, De Kat, Keeping Track, Living etc.

Platinum Publications

  • Late 1989 or early 1990: launches Holiday Inn Traveller. 1994: AdVantage under editor John Farqhar. XXXX: bought by Primedia.

Ramsay Son & Parker
  • 1933: Samuel Alexander Grant Ramsay starts The Buyer and publishing house Ramsay Son & Parker in Cape Town. Ramsay, who is aged 72, has been a journalist, gold-digger in Australia, mounted policeman, manufacturer, storekeeper and farmer. At age 85 he is still writing for the publication. In 1938, at age 24, Ramsay's son Norton comes into the business and on Ramsay senior's death in 1948 takes over, AG Parker having joined post-war from a Manchester, UK advertising agency. In 19XX Norton's son Alan comes into the business, rising in 19XX to managing director and chairman. In 1999, Alan relinquishes the managing director role to his brother in law, Harold Eedes becoming Managing Director. The company starts Car Magazine in 1957; Getaway in 1989; Compleat Golfer (launched 1989) in 1996, ... EXPAND. The Buyer is closed in 19XX, after the virtual collapse of the South African clothing manufacturing industry. In 2001 a Ramsay is employed as a junior Sales Representative in JHB - a great Grandson perhaps?


Touchline

  • 1986: SA Sports Illustrated launches as the founding title of Touchline. Kick Off is added in XXXX 1994; Runners World in XXXX; Golf Digest in October 1995; ActionSport in XXXX; Men's Health in May 1997; SportsLife in October 1997; Shape in September 2000. In XXXX NasPers takes a 50& share.

SLYmedia

  • In 1997 the title relaunches as SL in a move designed to broaden its newsstand appeal in line with its readership profile. The group launches a postcard division with CampusCards distributed to university and college campuses in XXXX. MediaCards distributed to advertising agencies follow in XXX and WildCards distributed to clubs, pubs and restaurants in XXXX. ???? MovieCards distributed to Ster-Kinekor movie houses and NewsCards distributed to patrons of the News Café group.

With thanks to the following Sources:

Mike Leahy, Media Manager


:)


The database is protected by copyright ©hestories.info 2019
send message

    Main page

:)